Di sekolah rendah (1980) dulu saya pernah menggunakan kaedah " personal touch". Kaedah ini membolehkan pelajar berterus-terang kepada guru tentang masalah pembelajaran mereka. Kaedah ini meningkatkan keyakinan, efikasi kendiri dan relians kendiri pelajar terhadap pelajaran. Kaedah ini juga membantu guru mendapatkan maklum balas penting tentang prestasi pelajar. Tanpa disedari, pelajar mencipta detik komunikasi yang ringkas tetapi bersignifikan dalam membentuk persepsi mereka terhadap diri sendiri sebagai pelajar yang berupaya. Saya pernah mencuba kaedah ini di SMK Baling (1990-1992) dan di BM High School (1993-2019) terhadap sekumpulan pelajar. Malah kajian doctorate saya (2003-2007) adalah dalam bidang ini iaitu menguji hipotesis " sejauh mana konsep kendiri dan relians kendiri dapar meningkatkan kesediaan intelek seseorang pelajar". Memang kajian dan pendekatan saya berhasil.
kisah-kisah kecil yang dilalui dalam sunyi, yang tidak disedari oleh orang lain, tapi membentuk diri saya sepenuhnya
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Jejak Dalam Jeda
My Own Modules
For a long time, I have dedicated my Sundays to generating and developing exercises and modules for BM Lower Secondary, SPM, and STPM. I hav...

-
Kita perlu ingat bahawa ada suatu kuasa yang agar di luar jangkaan kita. Itulah namanya Tuhan. Keseronokan selama dua minggu atau lebih menj...
-
Hari ini selepas kembali daripada briskwalk selama sejam dan 5 km pergi ke pasar awam. Sekembalinya sehingga pukul 12.15 tengah hari mengema...
-
Sebelum bertolak ke KL pada 8 Mac mata kiri agak gatal-gatal. Kerana tidak dapat bertahan dengan kegatalannya, maka saya menggaru dan mengel...
No comments:
Post a Comment