Fikiran saya yang sering kembali ke sekolah lama menunjukkan saya cuba meneruskan kesinambungan pengalaman lalu dengan hidup sekarang.
Mengikut Teori Memori Autobiografi (Autobiographical
Memory Theory), kenangan yang kuat secara emosi (contoh: tempat kerja,
interaksi dengan pelajar, kejayaan mendidik) biasanya tersimpan lama dalam
ingatan.Apabila saya sering mengingat sekolah itu, sebenarnya otak saya sedang
“menghidupkan semula” makna yang saya cipta di sana.
Mengikut Teori Identiti Sosial (Social Identity Theory –
Tajfel, 1979), identiti saya sebahagian besarnya terbina daripada kumpulan
sosial (guru, rakan sekerja, pelajar).Sekolah lama memberi saya rasa kepunyaan
(sense of belonging). Oleh sebab itu, walaupun sudah lama meninggalkannya,
fikiran saya masih kembali kerana di situlah “identiti sosial” saya terbentuk.
Mengikut Teori Erikson (Peringkat Akhir: Integrity vs. Despair),
pada usia senja, manusia cenderung menoleh ke belakang, menilai kehidupan.
Dalam kes saya, kenangan sekolah lama kembali kerana menjadi sebahagian
daripada pencapaian dan integriti hidup saya. Ingatan ini juga boleh menjadi
sumber kepuasan, tetapi jika terlalu kuat melekat, ini boleh membawa rasa
kerinduan yang sukar dilepaskan.
Kesimpulannya, situasi saya paling dekat dengan
Continuity Theory + Social Identity Theory → kerana sekolah lama itu bukan
sekadar tempat, tetapi kesinambungan identiti saya sebagai guru dan sebahagian
daripada jati diri sosial saya.
No comments:
Post a Comment