Monday, August 18, 2025

AKADEMIK PELAJAR: MENURUT PERSPEKTIF PAULO FREIRE DAN BERTRAND RUSSELL



Sejauh mana pelajar boleh berjaya dengan mengamalkan pendekatan Pendidikan Pembebasan Paulo dan Russell dalam akademik?

Pelajar berpotensi besar untuk berjaya dalam akademik sekiranya mereka mengamalkan pendekatan pendidikan pembebasan sebagaimana digagaskan oleh Paulo Freire dan Bertrand Russell.

Menurut Freire, pendidikan bukan sekadar proses “menuang ilmu” daripada guru kepada murid, tetapi harus menjadi proses dialog, kesedaran kritis dan pembebasan minda. Jika pelajar mengamalkan pendekatan ini, mereka akan belajar untuk berfikir secara kritikal, menghubungkan ilmu dengan pengalaman hidup, dan berani menyoal perkara yang tidak adil. Dalam akademik, mereka tidak hanya menghafal fakta untuk peperiksaan, tetapi menilai kesan ilmu terhadap masyarakat dan diri sendiri. Hal ini membantu mereka memahami sesuatu subjek secara mendalam, lalu meningkatkan pencapaian akademik serta kematangan intelektual.

Sementara itu, Russell pula menekankan pendidikan yang seimbang antara intelek, emosi dan moral. Beliau percaya pendidikan harus menggalakkan rasa ingin tahu, keberanian untuk berfikir bebas, dan kebebasan daripada kongkongan dogma. Jika pelajar mengamalkan pendekatan ini, mereka akan lebih kreatif, berdisiplin serta mempunyai motivasi dalaman untuk berjaya. Akademik bagi mereka bukan sekadar peperiksaan, tetapi medan untuk membina kemahiran hidup, nilai kemanusiaan dan keupayaan membuat keputusan rasional. 

Gabungan kedua-dua pendekatan ini dapat melahirkan pelajar yang berjaya dalam akademik kerana mereka menguasai ilmu secara kritis, mempunyai kebebasan berfikir, berdisiplin, dan mampu menghubungkan pembelajaran dengan realiti kehidupan. Malah, kejayaan mereka tidak terbatas pada pencapaian akademik semata-mata, tetapi turut merangkumi keupayaan menyumbang kepada perubahan sosial yang lebih adil dan berperikemanusiaan.

No comments:

Post a Comment

Jejak Dalam Jeda

My Own Modules

For a long time, I have dedicated my Sundays to generating and developing exercises and modules for BM Lower Secondary, SPM, and STPM. I hav...