Wednesday, August 6, 2025

Pendidikan


Pendidikan yang tidak berlandaskan pendekatan ilmiah dalam konteks sosial dan kemasyarakatan tidak memberikan impak yang signifikan. Pendidikan tersebut tidak akan memberi faedah yang produktif dan akan cenderung untuk menghasilkan kesan regresif, yakni individu tersebut boleh menjadi agen yang menentang struktur sosial yang ada, malah menentang dirinya sendiri. Dalam konteks ini, pendidikan tanpa kesedaran sosial dan etika mungkin mendorong kepada perilaku yang negatif dan destruktif.

Oleh itu, pendidikan bukan hanya merujuk kepada pemilikan ijazah atau kelayakan formal, tetapi lebih kepada penerapan pengetahuan dalam membentuk akal budi dan nilai sosial yang mengutamakan kesejahteraan bersama. Pendidikan yang benar-benar bermakna adalah pendidikan yang bersifat transformatif, yang memberikan impak positif kepada perubahan sosial. Inilah kesedaran yang cuba disampaikan melalui satu abad perancangan pendidikan yang melibatkan dimensi sosial, moral, dan etika.

No comments:

Post a Comment

Jejak Dalam Jeda

My Own Modules

For a long time, I have dedicated my Sundays to generating and developing exercises and modules for BM Lower Secondary, SPM, and STPM. I hav...